Metin2Forum



 
AnasayfaTakvimGaleriSSSAramaÜye ListesiKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 Aile>Ana-Baba Okulu

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
ShowTime
Yönetici
Yönetici
avatar

Mesaj Sayısı : 199
Kayıt tarihi : 22/01/10

MesajKonu: Aile>Ana-Baba Okulu   Perş. Ocak 28, 2010 12:53 pm

Ev ödevleri, öncelikle okulda öğrenilen bilgi ve yaşantıların
kalıcılığını sağlamak veya bu bilgi ve yaşantıları genişletmek amacıyla
verilmektedir. Ev ödevleri aynı zamanda öğrencinin sorumluluk duygusunu
geliştirmeye yardımcı olmakta, çocuğun araştırmacı yönünü
geliştirmekte, anne babaların, çocuğun okul yaşantısı hakkında bilgi
sahibi olmasına yardımcı olmaktadır. Ev ödevleri konusunda
çocuklarımıza ve öğrencilerimize nasıl yardımcı olabiliriz, bu ay bu
konuyu ayrıntılı olarak ele aldık.


ÖĞRETMENLER VE ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
Arş. Gör. İlkay Ulutaş
Gazi Üniversitesi, Mesleki Eğitim Fakültesi,
Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Bölümü,
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı.

Doç. Dr. Çağlayan Dinçer
Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi,
İlköğretim Bölümü, Okulöncesi Eğitimi Anabilim Dalı.

ÖĞRETMENLER VE ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?

* Bu sayfada
* Giriş
* Öğretmenler Neler Yapmalı?
* Anne Babalar Neler Yapmalı?

Giriş

Ev ödevleri, öncelikle okulda öğrenilen bilgi ve yaşantıların
kalıcılığını sağlamak veya bu bilgi ve yaşantıları genişletmek amacıyla
öğretmenler tarafından öğrencilere verilmektedir. Sınıftaki öğrenci
sayısının fazla olması ve programda ayrılan zamanın yeterli olmaması
gibi çeşitli nedenlerle öğrencilerin bireysel çalışmalarına ve
uygulamalarına imkan verilemeyen durumlarda ev ödevleri, ders dışı
etkinliklerin en önemlisi olmaktadır.

Öğrenciler ev ödevlerini yaparken yeni malzemeler kullanmalı ve yeni
deneyimlerde bulunmalıdırlar. Bu deneyimler, öğrencilerin, bilgi ve
yeteneklerinin farkına varmalarını ve geliştirmelerini, eksik yönlerini
tamamlamalarını, bağımsız ve düzenli ders çalışma alışkanlığı
kazanmalarını, okul dışındaki bilgi kaynaklarını kullanmalarını ve
verilen sorumluluğu yerine getirmeyi öğrenmelerini ve dolayısıyla
derslerinde başarılı olmalarını sağlamaktadır. Öğrencilerin
düşüncelerini geliştirmeyen, yaratıcılığını desteklemeyen ve
ezberciliğe yönelten ev ödevlerinin, eğitim açısından bir anlamı
bulunmamaktadır.

Aynı zamanda ev ödevleri, anne babalara çocuklarının okul hayatıyla
ilgilenmeleri için bir fırsat vermektedir. Aileler, çocuklarına uygun
çalışma ortamı hazırlama, gerekli malzemeleri sağlama, istendiğinde
yardımcı olma vb. gibi yollarla çocuklarının ev ödevlerinde, dolayısıyla eğitim ve öğretimlerinde önemli bir role sahip olmaktadır.

Ev ödevleri, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine göre verilmediği,
amacının açıklanmadığı ve öğretmene teslim edildikten sonra içeriği
hakkında değerlendirme yapılmadığı durumlarda ise öğrencilerin akademik
konulara ilgisi azalabilmekte, öğrenci ödevini başkasına yaptırma ve
başkasından alıntılar yapmaya yönelebilmekte veya yaptığı işi değersiz
bir etkinlik olarak algıladığı için ödev yapma sorumluluğunu
almayabilmektedir.

Bu olumsuz sonuçların ortaya çıkmasını engellemek amacıyla öğretmenlere ve anne babalara bazı öneriler verilebilir;
Öğretmenler Neler Yapmalı?

1
Öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ev ödevi vermeye dikkat
etmelidirler. Öğrenciler ilgi ve yeteneklerine uygun olan ödevleri
sıkılmadan ve zorlanmadan yapacaklarından ev ödevlerine karşı olumlu
duygular besleyeceklerdir. Ödevlerini yapabildiklerini görmek öz
güvenlerini artıracaktır.

2
Ödevin kısa sürede yapılabilecek şekilde olmasına özen gösterilmelidir.
İlgi ve yeteneklerine uygun olsa da ödevlerin fazla zaman alması,
öğrencilerin kişisel veya sosyal etkinliklere (arkadaşlarıyla birlikte
olma, tv. izleme vb.)
zaman ayırmasını engelleyecek ve ödevlerden sıkılmalarına neden
olacaktır. Öğretmenlerin ödev verirken öğrencilerin dikkat sürelerini
de göz önüne almaları gerekmektedir. Ayrıca öğretmenler, ev ödevini
teslim etme süresini öğrencilerle birlikte belirlemelidirler.

3
Öğretmenler, daha çok düşünmeyi geliştiren, yaratıcılığı destekleyen ve
araştırmaya sevk eden ev ödevleri vermelidirler. Ev ödevi öğrencilerin
bilgileri kitaptan deftere aktarması şeklinde değil, araştırmasını,
deney yapmasını, yaparak yaşayarak öğrenmesini sağlamalıdır. Bu amaçla
öğrencilere farklı hazırlık gerektiren (fotoğraf çekme, proje
hazırlama, materyal toplama vb.)
ev ödevleri vererek bilgiye ulaşmanın farklı yolları gösterilebilir. Bu
yollarla öğrencilerin hem eğlendikleri hem de öğrendikleri görülecektir.

4
Öğretmenler, ev ödevinin amacını net bir şekilde öğrencilere
açıklamalıdırlar. Öğrencilerin ev ödevlerinin amacını bilmeleri,
ödevlerini bilinçli bir şekilde yapmalarını sağlayacaktır. Ödev ne
amaçla verilmektedir? Ödevi hazırlayabilmek için neler yapılmalıdır? vb. gibi konularda öğrenciler bilgilendirilmelidir.

5
Ev ödevlerini düzenli aralıklarla kontrol etmeli ve sonucunda her
öğrenciye yönelik geri bildirimler vermelidirler. Öğrencilerin neler
öğrendiklerini belirlemek, ödevlerin sonucunu değerlendirmek ve
dolayısıyla öğrencilerin içten denetimli olmasını sağlamak amacıyla ev
ödevlerinin kontrol edilmesi ve sonuçlarının değerlendirilmesi
gerekmektedir.

6
Ödevin niteliğine göre öğrencilere, bireysel veya grupla çalışmasına
olanak verecek ödevler verilmelidir. Hangi ödevin bireysel veya grup
olarak yapılacağını öğretmenin belirlemesi ve öğrencileri buna göre
yönlendirmesi gerekmektedir.

7
Öğretmenler, düzenli aralıklarla anne babalarla görüşerek, anne
babaların ev ödevleri hakkındaki görüşlerini öğrenmeli, anne babalara
çocuklarına nasıl yardımcı olacakları ile ilgili bilgiler
vermelidirler. Öğretmenlerin anne babalarla görüşmesi sonucunda,
çocukların ödevlere karşı olan tutumu, ilgisi ve ailesinden destek alıp
almadığı ortaya çıkacaktır. Öğretmenler, anne babalara çocuklarının
rahat çalışması için ev ortamını nasıl düzenleyecekleri ve çocuklarına
nasıl rehberlik edecekleri konusunda yardımcı olabilirler.
Anne Babalar Neler Yapmalı?

1
Çocuklarına uygun çalışma ortamı (aydınlık, sessiz vb.)
ve araç-gereç sağlamalıdırlar. Çocuklar ödevlerinin büyük bir kısmını
evde yapmaktadırlar. Çocuğun rahat çalışabilmesi için dikkatini
dağıtacak uyaranların olmadığı bir odasının olması, ısının ve
aydınlanmanın yeterli olması ve odasında çalışması için gerekli
araç-gerecinin olması ödevlerini yapmasını kolaylaştıracaktır.

2
Özellikle ilköğretimin ilk yıllarında çocukların ev ödevlerini yapma
zamanını planlamada güçlükler ortaya çıkabilmektedir. Küçük çocuklar
genellikle oyuna veya tv. izlemeye daha fazla süre harcayarak ödev
yapmayı aksatabilmektedirler. Bu nedenle ilk yıllarda anne babalar,
ödevlerin yapılacağı zamanı birlikte planlamalı, çocuğun bu plana
uymasını sağlamalıdırlar.

3
Çocuk yardım istediğinde ev ödevlerine yardımcı olmalıdırlar. Bu
yardım, çocuğun ödevini yapmaya değil, onu yönlendirmeye yönelik
olmalıdır. Çocuklar ödevlerini yaparken zorlandıklarında veya ödevlerle
ilgili çeşitli soruları olduğunda en yakınlarında bulunan yetişkinin
yardımına ihtiyaç duyabilmektedirler. Anne babaların çocuklarının tüm
sorularını cevaplaması mümkün olmayabilir. Bu durumda anne babaların
çocuklarının sorularına ilgisiz kalmamaları, başvuru kaynaklarını
göstererek uygun rehberlikte bulunmaları gerekmektedir. Anne babaların
çocuklarının yerine ödevlerini yapmaları ise çocukların çalışma
alışkanlığı kazanmalarını ve sorumluluk duygusunu geliştirmelerini
engelleyecektir.

4
Anne babalar, çocuklarının ev ödevlerini kontrol etmelidirler.
Ödevlerin okulda sunulmadan önce evde anne babalar tarafından kontrol
edilmesi, çocuklara yaptıkları hataları düzeltme ve eksiklerini
tamamlama fırsatı verecektir. Ayrıca çocuğun ödevini bitirince takdir
edilmesi öz güven ve öz disiplinini geliştirici bir pekiştireç
olacaktır.

5
Anne babalar, çocukların ev ödevlerine olan yaklaşımlarını etkileyecek
olumsuz tutumlar göstermemeye çalışmalıdırlar. Anne babaların
çocuklarının ödevlerine karşı aşırı ilgili veya ilgisiz, baskıcı ve
arkadaşlarıyla kıyaslayıcı tutumları,a çocuğun ödevlerden
hoşlanmamasına ve ödevini yapamama kaygısı duymasına neden olabilir.
Anne babaların çocuklarına ev ödevlerinde destek ve rehberlik veren
tutumlar sergilemeleri gerekmektedir.

6
Ödev yaparken çocuğun dinlenmesini ve enerji toplamasını sağlamak
amacıyla anne babalar çocuklarıyla birlikte gevşeme veya rahatlama
egzersizleri yapmalıdırlar. Rahatlatıcı bir müzik dinlemek, bir şeyler
yiyip içmek ya da vücudunu hareket ettirmek yararlı olacaktır. Çocuğun
ödevini yaparken sıkılmasını önlemek için kısa süreli aralar vermesi de
sağlanmalıdır.

7
Öğretmenler, anne babalar için çocukları ve onların öğrenimleriyle
ilgili her türlü konuda rehber kişi durumundadır. Bu nedenle, anne
babalar düzenli aralıklarla öğretmenle görüşerek, ev ödevleri
hakkındaki tutum ve beklentilerini, çocuklarına ev ödevlerinde nasıl
yardımcı olacaklarını da öğrenmelidirler.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
 
Aile>Ana-Baba Okulu
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Metin2Forum :: Eğitim-
Buraya geçin: